Natuurlijk tuinieren

natuurvriendelijke tuinen bezoeken, aanleggen en/of onderhouden

werkgroep, tuinambassadeur, tuintips

De werkgroep Natuurvriendelijk tuinieren is non-actief, mede door het ontbreken van een coördinator. Er zijn veel tuinen bezocht en deze zijn zeker voor herhaling vatbaar. Ook willen de leden graag weer samen op pad. Wil je zelf op pad of vrijwillig helpen, kijk dan eens bij Nederlandse Tuinenstichting en Heemtuinen in Ned/België.

Tuinambassadeurs zijn mensen die anderen helpen bij het natuurvriendelijker maken van hun tuin, hun buurt of hun bedrijf. De landelijke KNNV, IVN en Stichting Steenbreek hebben deze groep opgericht. Tuinambassadeurs zijn vrijwilligers, die zelfstandig advies kunnen geven en beschikken over voorlichtingsmateriaal.

Natuurvriendelijk maken van je tuin, tips vind je ook bij: https://www.rainproof.nl/ , tegels wippen en gebruiken en de Groen Tuin.

Heb je liever een boek, dan is dit misschien iets voor jou: De ongespitte tuin, KNNV Uitgeverij

Tuintips. Voor het aanleggen en onderhouden van een natuurvriendelijke tuin, een moestuin, een groenstrook, een parkeerplaats, een speelplaats, een tiny forest enz. staan hieronder tips en krijg je een voorbeeld over een natuurvriendelijke tuin. Voor websites o.a.: Wilde Weelde, Velt, AVVN, Boomspiegel verzorgen (1mx1m), Doetebol, IVN

• niks moet, er kan van alles, omdat elke ervaring een stap in de natuurvriendelijke richting kan zijn
  • vraagt om goed gereedschap en geduld
  • natuurvriendelijke en of hergebruikte materialen
  • mag ook biologisch, met permacultuur en zonder gif
  • snoeiafval en GFT verwerken in de tuin, zo min mogelijk aankoop van potgrond, tuinaarde en/of turf
  • niet alles netjes of geordend, maar ook een deel waar de natuur grotendeels z’n gang mag gaan
  • rommelhoekjes, stapel stenen of hout, muren, hagen, bordes
  • gebruik hoogteverschillen in bordes voor verschil in vocht, grond, warmte
  • waterbeheer, zoals opvang en verspreiding van regenwater en water voor dieren
  • zieke en overheersende planten handhaven
  • beplanting is het hele jaar door aantrekkelijk voor dieren (zoals vogels en insecten)
  • verschillende planten: bomen, heesters, struiken, kruiden, bloemen, vruchten, zaden, bladbehoudend, bladverliezend
  • kan een tegel eruit en een plant erin
  • maak bewust gebruik van tegels vanwege warmte en vocht, bijv. kool groeit graag tussen tegels
  • stoeptegels in de herfst op de kop leggen en in het voorjaar omdraaien, want zo worden ze niet groen en kunnen ze daarna weer recht gelegd worden of kan het pad worden aangepast
  • bewaar eierschalen als slakkenweer of kalkcompost
  • nog veel meer

Voorjaarsbollen zoals sneeuwklokken, druifjes en krokussen van biologische geteelde bloembollen (ook verkrijgbaar ‘voor de bij’ bij: www.bloembollenvoorbijen.nl

Insectenhotels kunnen met al het afvalhout van stengels en takken gemaakt worden of met leem:

• Leg takken van dezelfde soort bij elkaar, knip ze op dezelfde lengte, bind ze bij elkaar, stapelen maar tussen stokken in de grond
  • Een kistje op z’n kant vullen met op maat geknipte stengels en takjes, dek af met stukje gaas.
  • Houtschijven rechtop zetten of doormidden zagen en stapelen
  • Een kist vullen met leem, daarna zelf een paar gaten in boren: (Van Jochem Kühnen) Droge bouwleem met zandbakzand en kalk mengen in de verhouding 4 / 2 / 0,5. Goed mengen, bevochtigen tot een soort specie, (niet te nat!). Ik heb vervolgens een laag jute in een krat gedaan en daar het mengsel in een minstens 15 cm dikke laag aangebracht. Na drogen kan het krat dan op zijn kant gezet worden om een verticaal leemwandje te creëren. Enkele gaten voorboren (diameter 10 mm) kan helpen de Gewone sachembij te lokken. Die zijn verder dol op planten uit de familie lipbloemen en op Gevlekt longkruid.