Plantenwerkgroep

herkennen van de wilde flora: bloemen determineren, plantenkennis, plantenkunde, botanie

en véél meer, zoals varens, mossen, paddenstoelen, ecologie, fauna

de Plantenwerkgroep

• komt meestal samen op maandag voor verschillende activiteiten en op verschillende plekken rond Doetinchem
  • heeft een eigen onderkomen: de Groene Knoop in park Overstegen in Doetinchem
  • is het hele jaar actief
  • gebruikt als standaard de veldgids van Henk Eggelte
  • wil graag de wilde flora bestuderen en ontdekken
  • determineert ook mossen en paddenstoelen
  • inventariseert met regelmaat dezelfde gebieden en voert gegevens in op waarneming.nl
  • bestudeert eventueel met microscoop en binoculair
  • verwerkt gegevens in een tijdlijn of in soortgemeenschappen, waarmee de databank leidt tot een advies voor het beheer en ontwikkelingen van plantengemeenschappen
  • nodigt deskundigen uit of helpt een cursus organiseren
  • bestaat uit leden van de KNNV en de IVN
  • werkt samen met andere instanties, organisaties en verenigingen, zoals de gemeente Doetinchem en particuliere grondeigenaren

Voor determinatie wordt als standaard de Veldgids Nederlandse Flora van Henk Eggelte gebruikt, die wordt uitgegeven door de KNNV-Uitgeverij. En de Heukels Flora wordt erbij gehaald. Plantenkenners zijn van harte welkom. Mensen die weinig kennis hebben en in planten geïnteresseerd zijn wordt aangeraden de planten determinatie cursus van de KNNV/IVN/FLORON te volgen of sluiten zich aan bij de Plantenveldgroep (i.o.).

Al jaren is de Heukels ‘Flora van Nederland’ het planten- op- naam- breng- boek voor botanisten. Deze plantengids gebruikt soms andere woorden dan de ‘Veldgids Nederlandse Flora’ van Henk Eggelte, maar is goed te gebruiken. Plantenliefhebbers gebruiken vaak meerdere plantenboeken of websites voor het determineren. Verder is het handig om een goede loep en een pincet te hebben. En voor het snijden een scherp mesje en het opmeten een kleine duidelijke liniaal (van de boekenkaft ;-).

Taxonomie: Achtergrond informatie, zoals kenmerken en families, voor het determineren van planten: Botanische classificatie en naamgeving van Plantentuin Meise, vertaald in het Nederlands en als PDF te downloaden of als boekje te bestellen.

(Bron: FLORON) In 1936 verscheen van C.A. Backer, ambtenaar in Nederlands-Indië: Verklarend woordenboek van weten- schappelijke namen van “de in Nederland en Nederlandsch-Indië in het wild groeiende en in tuinen en parken gekweekte varens en hoogere planten”. Het is een dikke pil van zo’n 700 pag., waarvan in crisis- /oorlogstijd relatief weinig exemplaren verkocht werden. Vlak na WO II werden de niet-verkochte
exemplaren door de Nederlandse overheid wegens papierschaarste gevorderd en verpulpt. Daarmee werd het een zeldzaam boek. In 2000 is het evenwel in facsimile heruitgegeven
door filoloog Nicoline van der Sijs. (Zie de afbeelding.) Het boek is ook in die vorm vrijwel niet meer verkrijgbaar, en dan tegen hoge prijzen (vanaf € 150). Sinds 2018 is het via de site van DBNL (Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren) als pdf gratis te downloaden (10,3 MB). Zo’n pdf is behelpen, maar het boek is werkelijk uniek en zelfs in deze vorm zeer waardevol!